Rok 2023: co czeka branżę warsztatową? Eksperci Q Service Castrol zdradzają, z jakimi wyzwaniami będzie się mierzyć

Najnowsze dane wskazują, że w 2022 roku w Polsce zarejestrowano niemal 383 tysiące nowych aut osobowych[1] oraz ponad 700 tysięcy samochodów używanych importowanych z zagranicy[2]. Mniejsza dostępność nowych pojazdów, wydłużony czas oczekiwania czy niepewność związana z wysoką inflacją – to główne czynniki, które w zeszłym roku miały zasadniczy wpływ na decyzje zakupowe Polaków. Kierowcy coraz rzadziej decydują się na kupno nowego samochodu, a zaczęli inwestować w swoje dotychczasowe pojazdy, żeby możliwie najdłużej utrzymać je w jak najlepszym stanie. Wiąże się to z dużymi wyzwaniami stojącymi przed branżą warsztatów. Eksperci sieci Q Service Castrol wskazują na m.in.: konieczność inwestycji w nowoczesny sprzęt oraz problemy związane z ograniczoną dostępnością specjalistów na rynku.

Poza utrudnioną dostępnością nowych aut wynikającą z braku półprzewodników i innych komponentów, wpływ na rynek ma również niepewność związana z wciąż wysoką inflacją. To te główne aspekty decydują o tym, że kierowcy w Polsce coraz częściej wybierają inwestycje w posiadane już pojazdy, co bezpośrednio wpłynie na branżę warsztatów samochodowych.

Samochody elektryczne – przyszłością rynku

W Polsce przybywa rejestracji samochodów z napędem elektrycznym oraz hybrydowym. Według najnowszych danych pochodzących z raportu Instytutu SAMAR, w całym minionym roku Polacy kupili i zarejestrowali ich ponad 88 tysięcy.  Jest to najlepszy wynik w historii[3]. W związku ze zwiększającym się udziałem w rynku tych pojazdów, warsztaty samochodowe muszą być przygotowane na możliwość ich napraw.

Coraz więcej aut nowszej generacji pojawiających się w serwisach samochodowych wymaga podłączenia nowoczesnego sprzętu diagnostycznego nawet przy tak standardowej czynności serwisowej jaką jest np. wymiana klocków hamulcowych. Samochody wyposażone w systemy wspierające kierowcę (ADAS) wymagają regularnej kalibracji. Wyzwaniem, z którym rynek warsztatów samochodowych musi się w tym roku zmierzyć, jest konieczność zainwestowania w najnowszy sprzęt diagnostyczny oraz specjalistyczne szkolenia dla mechaników.

– Zależy nam na stałym podnoszeniu kwalifikacji i umiejętności naszych pracowników. Aktualna wiedza oraz najnowocześniejszy sprzęt gwarantują wysoką jakość wykonywanych usług. W obecnych czasach dostarczanie najwyższej klasy sprzętu diagnostycznego do serwisów samochodowych stanowi wyzwanie głównie z powodu wysokich cen urządzeń oraz kosztów eksploatacji. Ze względu jednak na zwiększającą się produkcję samochodów z coraz bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, dostępność najnowocześniejszych urządzeń jest konieczna do właściwego funkcjonowania warsztatów – komentuje Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol.

Taniej kosztem bezpieczeństwa

Obecna sytuacja gospodarcza ma ogromny wpływ nie tylko na decyzje związane z zakupem nowych samochodów. Dotyczy ona również napraw pojazdów. Kierowcy, stale poszukując oszczędności przy codziennej eksploatacji swoich samochodów, często odkładają w czasie decyzję o niezbędnym serwisie auta. Takie rozwiązanie może spowodować kolejne, nawarstwiające się problemy w samochodzie, a tym samym generować dodatkowe koszty jego naprawy.

– Właściciele samochodów muszą zdawać sobie sprawę z faktu, iż zarówno ceny usług, jak i zamiennych komponentów są adekwatne do ich jakości. W warsztatach sieci Q Service Castrol stawiamy na optymalne rozwiązania, których celem jest przede wszystkim wyeliminowanie uciążliwych usterek. Warto z nich skorzystać, mając na uwadze przede wszystkim własne bezpieczeństwo – podkreśla Marta Ciesielska.

Trudny rynek pracowników

Właściciele warsztatów zwracają uwagę na trudności w znalezieniu odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów na rynku pracy. Sytuacja ta stanowi dla branży coraz większe wyzwanie, a skala problemu jest odczuwalna praktycznie we wszystkich specjalizacjach mechaników. Wiąże się to też z mniejszym niż wcześniej zainteresowaniem młodzieży specjalizacją mechanika samochodowego w szkołach. Programy prowadzone przez sieć Q Service Castrol i Inter Cars, mają na celu doprowadzić do zwiększenia popularności zawodu mechanika samochodowego wśród uczniów. W oparciu o system praktyk i zaawansowanych szkoleń, młodzi adepci przygotowywani są do wymagającej pracy w warsztacie.

Optymistyczne prognozy na 2023 r.

Pomimo wielu trudności, z jakimi zmaga się obecnie branża motoryzacyjna, eksperci podkreślają, że działalność serwisów samochodowych ma przed sobą optymistyczne perspektywy. Spodziewanym trendem jest przejście klientów warsztatów niezrzeszonych w kierunku sieci serwisowych. Branża szczególną uwagę musi zwrócić natomiast na stałe unowocześnianie dostępnego na miejscu sprzętu oraz edukację swojej kadry.


[1] Dane PZPM za okres grudzień 2022 r.

[2] Raport PZPM „Pierwsze rejestracje samochodów używanych”.

[3] Raport Instytutu SAMAR “Rejestracje samochodów zelektryfikowanych w grudniu 2022 r.”

Szczególnie polecamy

Autoservice Grabowiecki to wyjątkowy warsztat samochodowy dla klientów z Warszawy i okolic. Poniżej wybrane opinie z Google:

Super warsztat obsługa bardzo przyjazna dla klientów, wysoko kultura osobista pracownikow warsztatu. Polecam i skorzystam napewno jeszcze nie raz.

Bardzo profesjonalna obsługa, wszystko zgodnie z czasem i umową. Pan, który realizował zlecenie dynamicznej wymiany oleju w Audi A4 bardzo miły i uprzejmy, odpowiada profesjonalnie na pytania. Nie mogę dopatrzeć się żadnych minusów. Bardzo polecam.

Polecam warsztat. Dynamiczna wymiana oleju, filtru, uszczelki w skrzyni rav4 IV 2,5 benzyna, oleje do dyfrów. Obejrzałem skrzynię, miskę olejową, cały proces wymiany. Ceny przystępne.

Bardzo fachowa obsługa, jeszcze nigdzie w serwisie nie zostałem tak dobrze poinformowany co zostało zrobione i dlaczego. Najważniejsze jest dla mnie to poczucie pewności, że zapłaciłem za to co faktycznie zostało zrobione. Ceny również są bardzo przyzwoite na tle Warszawki. Odwiedzę ponownie, mam nadzieje że już nowym autem.

Warsztat samochodowy Autoservice oferuje m.in:

 

 

 

Trochę ciekawostek

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Jak dbać o szyby samochodowe zimą?
Next post Ferie zimowe 2023 – będzie większy ruch i więcej kontroli policji