Nie tylko check engine. Które kontrolki w samochodzie zwiastują problemy?

Kontrolki znajdujące się na desce rozdzielczej samochodu mogą pełnić funkcje ostrzegawcze, informacyjne i alarmujące. W przypadku większości z nich wiadomo, co należy zrobić w momencie, gdy się zaświecą. Zdarzają się jednak mniej typowe, które mogą przysporzyć problemów nawet najbardziej doświadczonym kierowcom. Szczególnie dotyczy to ikonek w samochodach elektrycznych oraz hybrydowych, które coraz częściej pojawiają się na polskich drogach. Czy za każdym razem zapalająca się kontrolka oznacza powód do niepokoju? Specjaliści Q Service Castrol rozwiewają wątpliwości.

Samochody w trakcie swojej pracy dokonują autodiagnostyki, a w momencie, w którym komputer wykryje jakąkolwiek nieprawidłowość w pojeździe, może o tym poinformować kierowcę właśnie za pomocą kontrolek. W jaki sposób odczytywać komunikaty i sygnały jakie zgłasza nam samochód?

Po pierwsze – kolory

Jedną z najważniejszych rzeczy, na które należy zwrócić uwagę są kolory zapalających się lampek. Kontrolki czerwone pełnią funkcję ostrzegawczą. Sygnalizują o występującej w pojeździe awarii, która zazwyczaj dyskwalifikuje samochód z dalszej jazdy. Kontrolki pomarańczowe bądź żółte mają charakter informacyjno-ostrzegawczy. Informują o uruchomieniu lub dezaktywacji funkcji w pojeździe (np. wyłączeniu ESP). Mogą też wskazywać na usterkę, która wymaga dokładniejszej i pogłębionej diagnostyki (jak np. kontrolka niskiego ciśnienia powietrza w kołach). Kontrolki zielone pełnią rolę informacyjną i powiadamiają kierowcę o włączeniu danej funkcji w pojeździe. W nowszych pojazdach producenci stosują lampki w kolorze niebieskim.

Które z kontrolek mogą zwiastować najpoważniejsze problemy?

Jedną z najistotniejszych i sprawiającą kierowcom najwięcej problemów jest kontrolka check engine, która sugeruje o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu silnika. Sygnalizuje błędy obecne bądź zapisane w pamięci komputera samochodu. W układ samodiagnozujący wyposażone są wszystkie modele homologowane na rynku europejskim od 2001 roku. System na bieżąco monitoruje pracę układu napędowego i przesyła zebrane informacje do komputera, a wszelkie nieprawidłowości pojawiają się na desce rozdzielczej kontrolki silnika. Pomimo tego, iż kontrolka sama w sobie brzmi groźnie, nie musi oznaczać problemów. Należy zwrócić na nią uwagę przede wszystkim wtedy, gdy zapala się na czerwono. W takiej sytuacji kierowca powinien natychmiast zatrzymać pojazd. Gdy lampka świeci się na pomarańczowo bądź żółto, wtedy sugerowana jest wizyta w warsztacie samochodowym w celu diagnostyki pojazdu.

Wśród usterek, jakie system samodiagnozujący może wskazywać za pomocą kontrolki check engine są: zaśniedziałe styki, wypadnięcie zapłonu, zbyt niskie napięcie w instalacji elektrycznej podczas rozruchu, przedostająca się do instalacji wilgoć, czy nieprawidłowe wartości zmierzone przez czujniki. Nie są to jednak na tyle niebezpieczne awarie, które wykluczałyby samochód z dalszej jazdy. Jeśli jednak kontrolka świeci się przez dłuższy czas, a po ponownym uruchomieniu silnika nie gaśnie, należy odwiedzić warsztat w celu weryfikacji problemu.

Wśród groźniejszych usterek możemy wyróżnić: uszkodzenie jednej z cewek zapłonowych, awaria sondy lambda, usterka układu wtryskowego, defekt filtra cząstek stałych, uszkodzenie katalizatora, czy niesprawność zaworu recyrkulacji spalin EGR. Niezwłoczna wizyta w warsztacie będzie konieczna w przypadku, gdy po zapaleniu kontrolki check engine, silnik przejdzie w tryb awaryjny.

Inną kontrolką, którą wymaga bacznej obserwacji jest ikona ciśnienia oleju. Wskazuje ona na nieprawidłowe rozprowadzanie oleju po silniku, jego niski poziom, słabe ciśnienie lub ewentualnie inny problem związany z układem smarowania. W takiej sytuacji konieczne jest natychmiastowe zatrzymanie pojazdu. Jeśli kierowca zignoruje komunikat, może doprowadzić do zatarcia silnika, a nawet całkowitego uszkodzenia jednostki napędowej.

Kolejnym symbolem, który powinien zaniepokoić kierowcę jest czerwona kontrolka z wykrzyknikiem w trójkącie, funkcjonująca pod nazwą “sygnalizator ogólny”. Jeśli się zaświeci bądź zacznie migać, może to oznaczać różne problemy, m.in. awarię czujnika deszczu, czujników parkowania, świateł zewnętrznych bądź systemu monitoringu ciśnienia w oponach. Przyczynę zapalenia się lampki może w takiej sytuacji rozwikłać jedynie mechanik w warsztacie.

Co z samochodami elektrycznymi i hybrydowymi?

Przyszłość motoryzacji należy do pojazdów elektrycznych oraz tych z napędem hybrydowym. Ich producenci zastosowali nową gamę ikon, kontrolek i symboli. Spośród nich, kilka kompletnie różni się od dotychczas spotykanych komunikatów w samochodach benzynowych.

W przypadku kolorów kontrolek, jedyną różnicą są symbole w dodatkowym kolorze czarnym, które dołączyły do zielonych i niebieskich ikonek, spełniających funkcję informacyjną.

Wśród komunikatów ostrzegawczych, wyświetlających się na pomarańczowo i żółto, należy rozróżnić ikony określające dany rodzaj awarii. Usterka ogólna, oznaczona symbolem klucza, związana jest z problemem z układem elektrycznym pojazdu, akumulatorem bądź układem trakcyjnym. Może też wskazywać na nieprawidłowości przy ładowaniu samochodu. W przypadku pojawienia się takiego komunikatu, kierowca powinien postępować zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie.

W inny sposób zilustrowana została usterka elektryczna. Symbolizuje ją samochód z wykrzyknikiem pośrodku. Kontrolka ta ostrzega kierowcę o problemach tylko i wyłącznie z układem elektrycznym, np. akumulatorem, okablowaniem czy silnikiem. W tej sytuacji należy niezwłocznie udać się do warsztatu.

Ograniczoną moc pojazdu obrazuje ikona żółwia. Towarzyszą jej inne komunikaty ostrzegawcze, które informują kierowcę o przyczynie zminimalizowanej prędkości samochodu. Może być to spowodowane usterką elektryczną, niskim poziomem naładowania akumulatora, czy nawet nieodpowiednim poziomem temperatury. Eksperci Q Service Castrol zalecają w tym wypadku natychmiastową wizytę w warsztacie samochodowym.

Samochody elektryczne i hybrydowe pracują niemalże bezdźwięcznie. Z tego względu producenci wprowadzili komunikat ostrzegający pieszych przed nadjeżdżającym pojazdem. Symbolizuje go samochód z głośnikiem. Piesi, do których zbliża się pojazd, usłyszą elektroniczny dźwięk. Niektóre modele samochodów posiadają opcję jego wyłączenia. Wówczas symbol zostanie automatycznie podświetlony. Jeśli jednak zaświeci się w dowolnym innym momencie, oznacza to usterkę alertu.

Ostatnim symbolem, który warto właściwie rozpoznawać jest symbol ostrzegający o temperaturze akumulatora. Oznaczony został przez producentów ikoną termometru wewnątrz baterii. W pojazdach hybrydowych i elektrycznych symbol zaświeci się, gdy temperatura akumulatora trakcyjnego będzie wysoka lub gdy silnik będzie zbyt gorący (szczególnie w przypadku hybryd). W pojazdach konwencjonalnych ten sam komunikat ilustruje kontrolka silnika. W przypadku pojawienia się tej ikony na wyświetlaczu, należy bezpiecznie zjechać na pobocze, zatrzymać się i na moment wyłączyć samochód.

Wiedza na temat kontrolek oraz komunikatów wysyłanych przez samochód pozwala nie tylko na uniknięcie poważniejszych awarii, ale przede wszystkim ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Każdą wątpliwość w tym zakresie należy niezwłocznie sprawdzić, a w razie konieczności skonsultować w warsztacie samochodowym z zaufanym mechanikiem.

Szczególnie polecamy

Autoservice Grabowiecki to wyjątkowy warsztat samochodowy dla klientów z Warszawy i okolic. Poniżej wybrane opinie z Google:

Super warsztat obsługa bardzo przyjazna dla klientów, wysoko kultura osobista pracownikow warsztatu. Polecam i skorzystam napewno jeszcze nie raz.

Bardzo profesjonalna obsługa, wszystko zgodnie z czasem i umową. Pan, który realizował zlecenie dynamicznej wymiany oleju w Audi A4 bardzo miły i uprzejmy, odpowiada profesjonalnie na pytania. Nie mogę dopatrzeć się żadnych minusów. Bardzo polecam.

Polecam warsztat. Dynamiczna wymiana oleju, filtru, uszczelki w skrzyni rav4 IV 2,5 benzyna, oleje do dyfrów. Obejrzałem skrzynię, miskę olejową, cały proces wymiany. Ceny przystępne.

Bardzo fachowa obsługa, jeszcze nigdzie w serwisie nie zostałem tak dobrze poinformowany co zostało zrobione i dlaczego. Najważniejsze jest dla mnie to poczucie pewności, że zapłaciłem za to co faktycznie zostało zrobione. Ceny również są bardzo przyzwoite na tle Warszawki. Odwiedzę ponownie, mam nadzieje że już nowym autem.

Warsztat samochodowy Autoservice oferuje m.in:

 

 

 

Trochę ciekawostek

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Bijące serce Lamborghini – historia V12
Next post Tablice rejestracyjne widoczne w nocy? To możliwe!