Nawet 30 tys. etykiet do produkcji jednego samochodu! Rola oznakowania w branży automotive

Branża automotive wymaga od producentów stosowania się do rygorystycznych norm na każdym etapie produkcji pojazdów. Jednym z takich wymagań jest oznakowanie odporne na wpływ czynników obecnych podczas procesów produkcyjnych oraz wieloletnią eksploatację. Wybór certyfikowanego dostawcy stanowi gwarancję stosowania trwałych i czytelnych etykiet, pozwalając producentom spełnić wymogi globalnego przemysłu motoryzacyjnego.

Jakie etykiety wykorzystuje się w branży automotive?

Zaledwie 10-15% etykiet wykorzystywanych w produkcji pojazdów jest widocznych dla kierowców i pasażerów. Jednak ich pozostała część nadal odgrywa bardzo ważną rolę. W przemyśle motoryzacyjnym stosuje się kilka rodzajów oznakowań:

  • etykiety techniczne (tabliczki znamionowe, etykiety informacyjne, oznaczenia kabli i przewodów),
  • etykiety specjalistyczne (plomby gwarancyjne, etykiety na opony, oznaczenia podzespołów elektronicznych),
  • etykiety identyfikacyjne (kody kreskowe, kody QR, RFiD).


W oznakowaniu stosowanym w branży automotive największy udział mają etykiety identyfikacyjne. Pojazdy są zbudowane z tysięcy pojedynczych części. W efekcie, do produkcji jednego egzemplarza konieczne jest wykorzystanie nawet do 30 tysięcy etykiet.

Na etapie produkcji każdy komponent otrzymuje etykietę umożliwiającą jego identyfikację. Ma to ogromne znaczenie dla producentów samochodów – błędna etykieta stanowi zagrożenie dla prawidłowości i wydajności procesów, co niesie za sobą poważne konsekwencje finansowe dla producenta oraz dostawcy. Dlatego etykiety stosowane w branży automotive muszą być trwałe i czytelne, a ich jakość powinna być potwierdzona odpowiednimi certyfikatami.

Jak spełnić rygorystyczne wymogi branży motoryzacyjnej?

Etykiety motoryzacyjne muszą pozostać w pełni nienaruszone i czytelne przez cały okres użytkowania pojazdu. Podczas wieloletniej eksploatacji oznaczenia będą narażone na wpływ czynników takich jak wilgoć czy też zmiany temperatury. Sam etap produkcji wymaga kontaktu etykiety identyfikacyjnej z wysoką temperaturą, ostrymi chemikaliami, smarami czy silnymi strumieniami wody, które mogłyby uszkodzić oznakowanie, a co za tym idzie, spowodować utrudnienia w procesie. Dlatego producenci podejmują różne działania, aby zadbać o trwałość i czytelność etykiet oraz spełnić rygorystyczne wymogi branży.

Przemysł motoryzacyjny jest niezwykle wymagający. Zważywszy na rygorystyczne wymagania i konieczność znajomości branży ważne jest, aby osoby zajmujące się jej obsługą miały odpowiednią wiedzę i kompetencje. Dlatego w firmie Etisoft stworzyliśmy specjalny dedykowany zespół specjalistów, w skład którego wchodzą wykwalifikowani eksperci z działu technologicznego, jakości oraz handlowego – tłumaczy Mariusz Bielecki, Młodszy Menedżer Produktu w zakresie etykiet i oznaczeń w Etisoft.

Aby zapobiec kosztownym przestojom w produkcji, w przypadku wydruków zmiennych danych na etapie aplikacji etykiet praktycznym rozwiązaniem może być także wykorzystanie drukarek etykiet z weryfikatorem kodów.

Jednak sama świadomość dbania o jakość etykiet motoryzacyjnych to za mało. Do weryfikacji dostawców wykorzystuje się certyfikację IATF. Specyfikacja techniczna standaryzuje wymagania jakościowe systemu zarządzania w firmach związanych z motoryzacją. Dotyczy to wszystkich firm dostarczających materiały, komponenty, podzespoły i usługi na linie produkcyjne lub montażowe motocykli i samochodów. Jednym z istotnych dokumentów jest PPAP, czyli proces zatwierdzania części do produkcji seryjnej przed jej uruchomieniem. Stosuje się go przy nowych wdrożeniach, zmianach surowca, maszyny, technologii produkcyjnej czy też przerwy w dostawie dłuższej niż rok.

Etisoft dostarcza etykiety stosowane w branży automotive w jakości zgodnej z obowiązującą normą IATF 16949:2016. W 2022 roku uzyskaliśmy certyfikat obejmujący produkcję etykiet samoprzylepnych, elementów funkcjonalnych do znakowania, automatycznej identyfikacji, ochrony i montażu. Etisoft jako producent etykiet był także pierwszą organizacją w Polsce, która wdrożyła program PGAA wchodzący w skład certyfikacji UL wymaganej przez rynek amerykański i kanadyjski – mówi ekspert.

Certyfikacja IATF stanowi potwierdzenie, że wybrany producent ma możliwości oraz kwalifikacje do tworzenia wysokiej jakości, czytelnych i trwałych etykiet stosowanych podczas produkcji pojazdów. Daje to gwarancję, że wyprodukowane przez certyfikowany podmiot etykiety będą spełniać rygorystyczne wymogi branży motoryzacyjnej.

Trochę ciekawostek

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Tablice rejestracyjne widoczne w nocy? To możliwe!
Next post Jak dbać o szyby samochodowe zimą?