Mniejszy ruch na drogach, bo… Polacy oglądali mecz?

Wystartował mundial w Katarze, który wzbudza niemało emocji od momentu samego otwarcia, głównie za sprawą wielu kontrowersji. We wtorek to jednak nie one interesowały Polaków, najważniejszy był pierwszy mecz Polski z Meksykiem, który rozpoczął się o godzinie 17. Jak wielu rodaków kibicowało naszej reprezentacji? Twórcy Yanosika sprawdzili ruch na drogach w tym czasie!

Na ten mecz czekało wielu kibiców!

Pierwszy mecz polskiej reprezentacji miał miejsce we wtorek 22 listopada o godzinie 17. Biało-czerwoni zmierzyli się z Meksykiem, remisując wynikiem 0:0.

Piłkarskie mistrzostwa świata jeszcze się dobrze nie rozkręciły, a dane twórców Yanosika już potwierdzają, że w naszym kraju jest naprawdę wielu kibiców, którzy śledzą mecze polskiej reprezentacji.

Porównaliśmy liczbę unikatowych użytkowników aplikacji Yanosik w poszczególnych godzinach w dniu 22 listopada i porównaliśmy ją z wtorkiem tydzień wcześniej – 15 listopada. Okazuje się, że aktywność kierowców od godziny 17:00 znacząco spadła. Taka sytuacja utrzymała się do godziny 20:00 – tłumaczy Patryk Treumann, Yanosik 

Zgodnie z danymi twórców Yanosika, spadek liczby aktywnych użytkowników aplikacji zaczął być widoczny już od godziny 16, ale punkt kulminacyjny osiągnął w czasie od godziny 18 do 19, czyli w drugiej połowie meczu polskiej reprezentacji.

A jak było na mundialu w 2018 roku?

Eksperci z Yanosika sprawdzili również dane z 2018 roku, w którym odbyły się również piłkarskie mistrzostwa świata. W tamtym roku pierwszy mecz polskiej reprezentacji odbył się 19 czerwca, również o godzinie 17.

Sprawdziliśmy dane z 19 czerwca 2018 roku, w którym polska reprezentacja grała pierwszy mecz z Senegalem w Moskwie i porównaliśmy je do dnia roboczego tydzień wcześniej. W aplikacji odnotowaliśmy spadek aktywności użytkowników o 37% w godzinach od 17:00 do 19:00, czyli w czasie meczu. Zweryfikowaliśmy dodatkowo wybrane miasta pod względem największego spadku aktywności użytkowników naszej aplikacji i okazuje się, że polscy piłkarze mieli w tym czasie wielu kibiców z Olsztyna, w którym odnotowaliśmy najwyższy spadek aktywności użytkowników Yanosika – mówi Patryk Treumann, Yanosik

Twórcy aplikacji Yanosik odnotowali największe spadki aktywności użytkowników podczas meczu również w Szczecinie (-46%), Gorzowie Wielkopolskim (-46%), Opolu (-44%), Białymstoku (-44%), Toruniu (-43%), Bydgoszczy (-43%), Łodzi (-42%) i Katowicach (-42%).

W 2018 roku twórcy Yanosika odnotowali ponad czterdziestoprocentowe spadki aktywności użytkowników swojej aplikacji w czasie pierwszego meczu polskiej reprezentacji na mundialu w Rosji.

W tym roku, pierwszy mecz polskich piłkarzy spowodował spadek aktywności kierowców korzystających z Yanosika, na poziomie -25%. Czy dalsze spotkania na boisku naszej reprezentacji przyciągną więcej kibiców przed ekran? Emocje jeszcze nie opadły po remisie z Meksykiem…

Trochę ciekawostek

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post CUPRA prezentuje odświeżone wersje Formentora i Ateki – Tribe Edition
Next post Dziwne zapachy z auta – jakie awarie zwiastują?