Kierowcy wolą jechać wcześniej na cmentarze niż w czasie Wszystkich Świętych.

Obchody Wszystkich Świętych już za nami. W tym roku święto wypadło we wtorek, ale okazało się, że kierowcy wcale nie wykorzystują tego ustawowo wolnego dnia do odwiedzania nekropolii, bo wolą to zrobić znacznie wcześniej – w weekend przed. Jak wyglądała sytuacja na polskich drogach w tym roku w czasie Wszystkich Świętych? Yanosik sprawdził, w które dni był największy ruch.

Większy ruch był już w weekend poprzedzający Wszystkich Świętych?

Wielu Polaków decyduje się na odwiedziny nekropolii jeszcze przed rozpoczęciem Wszystkich Świętych. W obawie przed korkami, zmianą organizacji ruchu oraz tłumami wolą wybrać się na cmentarz już w weekend poprzedzający.

Również w tym roku twórcy Yanosika zauważyli wyraźny wzrost aktywności użytkowników swojej aplikacji właśnie w sobotę oraz w niedzielę, które poprzedzały dzień Wszystkich Świętych, przypadające w tym roku na wtorek.

Zgodnie z naszymi danymi aktywność unikatowych użytkowników Yanosika wzrosła o 19% w sobotę 29 i niedzielę 30 października, w porównaniu z weekendem tydzień wcześniej. 1 listopada również odnotowaliśmy skok aktywności użytkowników aplikacji o 12%, co oznacza że w samo święto wielu kierowców także zdecydowało się na odwiedziny nekropolii. Niemniej jednak, największy przyrost przejechanych kilometrów zarejestrowaliśmy właśnie w sobotę 29 października, co tylko potwierdza teorię, że Polacy wolą wyruszyć na cmentarze w dni poprzedzające Wszystkich Świętych – komentuje Patryk Treumann, Yanosik

Dane Yanosika wykazują, że największy przyrost przejechanych kilometrów, przez kierowców korzystających z systemu, był widoczny w sobotę 29 października (32,67%). W niedzielę twórcy aplikacji odnotowali o połowę mniejszy wzrost (15,79%) pokonanych kilometrów. Niemniej dane jasno pokazują, że polscy kierowcy wolą wybrać się na nekropolie w weekend poprzedzający Wszystkich Świętych. Z kolei we wtorek 1 listopada przyrost pokonanych kilometrów był zaledwie na poziomie o 5,05% większym w porównaniu do niedzieli 23 października.

W których polskich miastach kierowcy przejechali najwięcej kilometrów we Wszystkich Świętych?

Twórcy aplikacji Yanosik sprawdzili również, jak wyglądała liczba przejechanych kilometrów przez użytkowników systemu w poszczególnych polskich miastach, w dni poprzedzające święto oraz we Wszystkich Świętych.

Okazuje się, że w tym roku najwięcej kilometrów, w czasie od 28 października do 1 listopada włącznie, przejechali kierowcy odpowiednio z Warszawy, Krakowa, Łodzi, Poznania i Wrocławia.

W kategorii miast do 500 tysięcy mieszkańców, największą liczbę przejechanych kilometrów pokonali kierowcy z Gdańska, Katowic, Lublina, Bydgoszczy, Szczecina, Gdyni, Białegostoku, Gliwic, Rzeszowa oraz Torunia.

Największa liczba przejechanych kilometrów, przez kierowców korzystających z aplikacji Yanosik, jest widoczna w piątek 28 października, w każdym z wybranych przez nas do zestawienia miast. Wysoki poziom sumy pokonanych kilometrów jest również widoczny w sobotę, niedzielę i poniedziałek. Natomiast w samo święto, we wtorek 1 listopada, zauważalny jest już znaczny spadek – komentuje Patryk Treumann, Yanosik

Ile kilometrów średnio pokonali kierowcy z polskich miast w czasie Wszystkich Świętych?

Kierowcy z Warszawy i Krakowa w dniach od 28 października do 1 listopada pokonali średnio ponad 20 km w drodze do okolicznych nekropolii. Z kolei w miastach z liczbą mieszkańców powyżej 500 tysięcy najwięcej kilometrów, w ciągu 5 dni okołoświątecznych, przejechali kierowcy z Łodzi, Poznania oraz Wrocławia. W tych aglomeracjach jeden kierowca pokonał średnio od 15 do 19 km.

W miastach do 500 tysięcy mieszkańców, największą średnią liczbę kilometrów na użytkownika aplikacji, twórcy Yanosika odnotowali w Szczecinie (od 22,5 km do 24 km), Gdańsku (od 19,3 km do 21,5 km) i Zielonej Górze (od 19,1 km do 20,9 km).

Tegoroczna akcja policji „Znicz 2022” na polskich drogach

Specjalnie zorganizowane działania policji, pod hasłem „Znicz 2022”, rozpoczęły się już 28 października i trwały do 2 listopada. Przez 6 dni policjanci czuwali nad bezpieczeństwem odwiedzających groby, zarówno w zakresie powiatowym, jak i na trasie do polskich miejscowości.

A czy kontrole policji na polskich drogach były zauważalne?

W naszym systemie odnotowaliśmy bardzo dużo zgłoszeń kontroli policji przez użytkowników. Najwięcej z nich zanotowaliśmy w piątek 28 października i 1 listopada. Kierowcy dokonywali najwięcej zgłoszeń na drogach krajowych, wojewódzkich i lokalnych. Wzrost zgłoszeń w tym czasie wyniósł o około 14-19% więcej niż w dni powszednie – komentuje Patryk Treumann, Yanosik

W tym roku było mniej wypadków drogowych

Zgodnie ze statystykami ze strony Policji, w czasie od 28 października do 2 listopada doszło do 335 wypadków drogowych, w których zginęło 31 osób, a 373 zostały ranne. Zatrzymano również 1 911 nietrzeźwych kierowców, najwięcej w niedzielę 30 października.

Tegoroczny długi weekend świąteczny wypadł znacznie lepiej, niż w ubiegłym roku. W 2021 roku doszło do 449 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły 33 osoby, a 505 zostało rannych. Zatrzymano jednak mniej kierujących po spożyciu alkoholu – 1473.

Użytkownicy aplikacji Yanosik najwięcej wypadków zgłaszali w dniach 28 października. W tym dniu odnotowaliśmy wzrost zgłoszeń o 27%, a na autostradach aż o 112%. Sytuacja ta prawdopodobnie była spowodowana mgłą, która utrzymywała się wieczorową porą oraz wczesnym rankiem, nie tylko w piątek, ale również w poniedziałek 31 października, co również zauważyliśmy w naszym systemie – użytkownicy zgłaszali wypadki w głównej mierze na drogach wojewódzkich oraz krajowych i lokalnych – mówi Patryk Treumann, Yanosik

Pierwszy z długich weekendów listopadowych już za nami. W tym roku zdecydowana większość zmotoryzowanych wyruszyła w odwiedziny grobów przed 1 listopada, w którym przypada Wszystkich Świętych. Mimo trudnych warunków na trasie, spowodowanych gęstą mgłą, w tym roku doszło do mniejszej liczby wypadków drogowych, ale niestety polska Policja odnotowała większą liczbę nietrzeźwych kierowców.

Przed nami kolejny długi weekend, więc apelujemy do kierowców o zachowanie ostrożności, a także niewsiadanie za kółko w stanie nietrzeźwości. Stosujcie się do zasad bezpiecznej jazdy i spokojnie jedźcie do celu.

Trochę ciekawostek

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Yanosik proponuje nowe rozwiązanie – bilety autostradowe
Next post Przygotuj samochód na zimę