JAK ODNIEŚĆ SUKCES W BRANŻY FLOTOWEJ?

Polska firma Nivette Fleet Management, jedna z najdłużej i najprężniej działających na polskim rynku długoterminowego wynajmu samochodów, ma już 20 lat doświadczenia. Jest niemal równolatką całej branży w Polsce, uczestniczyła w każdym etapie jej rozwoju i odnosi duże sukcesy, mimo kolejnych kryzysów gospodarczych. Jako Grupa NFM działa niezależnie, bez kapitałowego udziału sektora bankowego. Stawia na najwyższy poziom obsługi w całym obszarze mobilności dzięki maksymalnemu zintegrowaniu z klientem i indywidualnym rozwiązaniom szytym na miarę. Elastyczne i profesjonalne zarządzanie przynosi firmie regularne wzrosty od rozpoczęcia działalności w 2002 roku, a ostatnie 10 lat to aż czterokrotne zwiększenie przychodów Grupy NFM, które zmierzają obecnie do poziomu 200 mln zł. Okazuje się, że nie trzeba być największym, by być bezkonkurencyjnym w swojej dziedzinie, w rywalizacji z dużymi, zagranicznymi podmiotami umiejętnie wykorzystując mocne strony, szczególnie wartościowe w niepewnych czasach. W najbliższych planach Grupy NFM jest ewolucja z firmy zarządzającej flotą w kierunku zarządzania szeroko pojętą mobilnością swoich klientów.

Mobilność to jedno z kluczowych słów dzisiejszego biznesu oraz – przede wszystkim – biznesu przyszłościmówi Marcin Nivette, prezes Grupy NFM. – Elektryfikacja flot, ograniczona dostępność aut i ich części, wzrost kosztów utrzymania i eksploatacji, nowości legislacyjne – to bieżące wyzwania, przed którymi stoją menadżerowie zarządzający firmami. Do tego zmiany energetyczne, technologiczne i społeczne sprawiają, że ewoluuje model przemieszczania się i podróżowania. Zmieniają się także oczekiwania samych użytkowników. Firmy będą musiały przyjąć nowy model zapewniania mobilności swoim pracownikom. Grupa NFM chce uczestniczyć w tych zmianach, przeprowadzając klientów przez tę transformację i im doradzając. Naszym celem jest wspieranie firm w osiąganiu ich celów poprzez dostarczanie usług mobilności dostosowanych do zmieniającego się otoczenia, czyli ekologicznych, zoptymalizowanych kosztowo i wspartych nowoczesnymi systemami informatycznymi, które maksymalnie ułatwiają zarządzanie flotą samochodową, a użytkownikom aut zapewniają intuicyjne w obsłudze aplikacje full service. Nowoczesna flota firmowa powinna też uwzględniać tzw. corporate carsharing i na tym polu może być atrakcyjnym benefitem dla pracownika, zwłaszcza z młodego pokolenia, które częściej wybiera rozwiązania prośrodowiskowe. Doświadczenie, kompetencje, kompleksowość usług i elastyczność dają Grupie NFM przewagę i pozwalają zostać partnerem i przewodnikiem dla firm w całym obszarze nowoczesnej mobilności.

Grupa NFM i początki branży

Grupę NFM reprezentują marki: Nivette Fleet Management – działająca na polskim rynku długoterminowego wynajmu aut i zarządzania flotą, oraz Hertz – światowy lider w wynajmie samochodów, którego wyłącznym przedstawicielem w Polsce jest NFM. W portfolio grupy są też marki Dollar, Thrifty i Firefly, uzupełniające działalność wynajmu krótkoterminowego w Polsce.

NFM jest w pełni polską firmą, ze 100% polskiego kapitału. Jako Grupa NFM dysponuje flotą blisko 7 tysięcy aut. Posiadając rozległą sieć sprzedaży, obsługuje wszystkie marki pojazdów dzięki ponad 600 punktom serwisowym na terenie całej Polski.

Firma Nivette Fleet Management rozpoczęła działalność w 2002 roku. Impulsem do jej założenia była potrzeba rynku – firmy zachodnie wchodząc na polski rynek poszukiwały podobnych rozwiązań wynajmu samochodów, jakie funkcjonowały już na Zachodzie. NFM była jedną z pierwszych firm, które wdrożyły na polski rynek usługę Full Service Leasingu i tym samym zapoczątkowały istnienie branży wynajmu długoterminowego. Po roku do nowo rozwijającej się branży dołączyły największe zagraniczne firmy.

Pierwszym wynajętym przez NFM samochodem był zielony Opel Vectra dla spółki Amplico Life, która pozostała klientem firmy do dzisiaj i już jako MetLife jest jednym z głównych partnerów biznesowych grupy NFM, obok Jeronimo Martins Polska, Żabki, Mostostalu, Berlin-Chemie czy Ulma Construccion.

Co się liczy w branży flotowej? Mocne strony grupy NFM

Tym, co wyróżnia Nivette Fleet Management spośród konkurencji jest indywidualne podejście do każdego klienta, niezależnie od jego wielkości – od największych korporacji, które oczekują zapewnienia i zarządzania flotą liczoną w setkach, przez średnie przedsiębiorstwa z kilkunastoma samochodami, do małych firm, które potrzebują tylko jednego auta.

Od początku głównym motorem działań firmy Nivette Fleet Management była odpowiedź na pytanie, jak to zrobić, by klient dostawał tylko jedną fakturę raz w miesiącu – mówi Marcin Nivette. – Dlatego rozwój firmy bazuje nieustająco na tym, by jak najlepiej zrozumieć potrzeby klienta, poznać wszystkie jego problemy, przeanalizować i zaproponować najlepsze, kompletne, indywidualne rozwiązanie. Kolejny krok to otoczenie klienta pełną opieką tak, by odciążyć go zupełnie ze spraw związanych z zarządzaniem flotą i maksymalnie ułatwić życie z samochodem służbowym. Myślę, że u podstaw naszej mocnej pozycji w branży leży elastyczność, kompleksowość usług, wiedza i głęboka znajomość lokalnego rynku oraz ciągłe doskonalenie się w obniżaniu całkowitych kosztów posiadania floty, przy jednoczesnym podnoszeniu jakości obsługi. Każdy tak mówi? Być może, ale NFM to robi!

Mocno zorientowany na klienta model działania ułatwia fakt, że NFM jest średniej wielkości polskim przedsiębiorstwem, nieobciążonym wielopoziomowymi, międzynarodowymi strukturami i sztywnymi procedurami narzuconymi odgórnie przez centralę. NFM potrafi przekuć te uwarunkowania w przewagi konkurencyjne. Decyzje i działania podejmowane są szybko i niezależnie, a 20 lat funkcjonowania na rynku owocuje szeroką siecią zaufanych kontrahentów, co zapewnia rabaty i najlepsze warunki współpracy m.in. u producentów i dealerów samochodowych, w autoryzowanych serwisach, warsztatach blacharskich, oponiarskich czy koncernach paliwowych.

Bardzo mocną stroną grupy NFM są własne systemy informatyczne służące do pełnego zarządzania flotą. Firma postawiła na ich rozwój niemal od początku swojego istnienia. Cały proces zarządzania jest uporządkowany i zintegrowany, systemy zapewniają pełną kontrolę kosztów, raportowanie dopasowane do wymagań klienta, specjalne moduły pod konkretne potrzeby, szybkie ofertowanie. Oprócz systemu kompleksowego zarządzania wszystkimi procesami flotowymi, w tym cyfrowym przekazaniem i zwrotem pojazdów, aplikacja mobilna iNFM ułatwia bezproblemowo umówić się na wymianę opon czy serwis lub zgłosić szkodę. System gwarantuje pełną wygodę menadżerom floty oraz użytkownikom aut.

Siłą grupy jest najszersze w branży spectrum działania, które pozwala odpowiedzieć szybko na niemal każdą potrzebę klienta związaną z mobilnością. Ewenementem na rynku jest połączenie doskonale funkcjonującego wynajmu długoterminowego z wynajmem krótkoterminowym o zasięgu globalnym. Taką opcję zapewnia marka Hertz, która dołączyła do Grupy NFM w 2013 roku i doskonale uzupełniła jej ofertę. Dzięki temu menadżerowie firm nie tylko dysponują stałą flotą samochodową do codziennego prowadzenia biznesu, ale także mogą liczyć na auto zastępcze w razie nagłej naprawy, szybki wynajem auta wprost z lotniska w podróży zagranicznej lub krajowej, specjalne usługi lotniskowe dla VIP-ów, a także tzw. samochody przedkontraktowe.

Firma w świetnej kondycji, bez „kryzysowej” zadyszki – wyniki i osiągnięcia 2022

Wykorzystywanie własnych mocnych stron i szans rynkowych, rozumienie potrzeb klienta, oraz rozwijanie przewag konkurencyjnych z myślą o przyszłości mobilności przynosi efekty. Nivette Fleet Management notuje regularne wzrosty, wykorzystując intensywny rozwój całego rynku CFM (Car Fleet Management). W ciągu ostatnich 10 lat Grupa NFM zwiększyła czterokrotnie przychody ze sprzedaży i zbliża się do 200 mln zł obrotu. Jej dynamiczny rozwój jest doceniany przez otoczenie biznesowe, czego wyrazem są przyznawane niemal rokrocznie nagrody potwierdzające kondycję firmy. Nakłady na inwestycje utrzymywane są na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych. Biznes jest mocno kapitałochłonny, wymaga ciągłego odnawiania floty samochodowej, co jest przy obecnej sytuacji na świecie znacząco utrudnione, jednak nawet w czasie kryzysu NFM udało się zwiększyć stan swojej floty.

Firma inwestuje również w auta elektryczne oraz hybrydowe, realizując swoje cele strategiczne w zakresie ochrony środowiska, jednocześnie wspierając klientów w działaniach prośrodowiskowych. Największym kontraktem 2022 było dla NFM wydanie 500 aut hybrydowych dla Żabki, a dwa lata wcześniej temu samemu klientowi firma przekazała elektryczne samochody dostawcze, co w tamtym czasie było największym wydaniem elektryków w Polsce.

Plany i założenia na 2023

Długofalowe plany grupy NFM to ewolucja w kierunku zarządzania szeroko pojętą mobilnością. By tego dokonać, w założeniach firmy na najbliższy czas jest: automatyzacja całego procesu zarządzania flotą, tak by był realizowany w pełni online, rozwój elektromobilności i tzw. corparate carsharing, wzrost wielkości floty oraz dalsze doskonalenie usług poprzez oferowanie nowatorskich rozwiązań, w różnych formach wynajmu, mając na uwadze dalszą optymalizację kosztów flotowych, a także doprowadzenie do perfekcji opieki nad klientem.

Pandemia Covid, a później wojna w Ukrainie i kryzys energetyczny przyczyniły się do znacznego przyspieszenia transformacji branży automotive – mówi Marcin Nivette. – Regulacje unijne dotyczące emisji CO2, wzrost kosztów produkcji, samochód jako dobro luksusowe, inflacja, spowolnienie gospodarze – to są wyzwania, z którymi musimy się zmierzyć. Wyzwania, a zarazem szanse. Na tej transformacji skorzystają tylko firmy o solidnych fundamentach, które potrafią szybko adaptować się do zmian. Grupa NFM posiada te cechy i umiejętności.

Trochę ciekawostek

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post SEAT S.A. podsumowuje 2022 rok i odnotowuje znakomite wyniki sprzedażowe marki CUPRA. Do klientów dostarczono o 93% więcej pojazdów niż rok wcześniej
Next post Bijące serce Lamborghini – historia V12