CUPRA Leon z nowym silnikiem eTSI 150 KM DSG: osiągi, technologia
i wydajność

  • CUPRA powiększa ofertę silników i możliwości wyposażenia w modelu Leon. Do wariantów 2.0 TSI 300 KM, 2.0 TSI 310 KM Sportstourer, 1.4 e-HYBRID 245 KM DSG, e-HYBRID 204 KM dołącza nowy – eTSI 150 KM DSG.
  • Standardowa wersja usportowionego kompaktu otrzymuje silnik 1.5 eTSI o mocy 150 KM (110 kW) z technologią Mild-Hybrid i skrzynią biegów DSG.
  • Coraz bogatsza oferta wersji silnikowych sprawi, że DNA samochodów CUPRA, ich design, sportowy charakter i zastosowane technologie trafią do szerszego grona klientów.

CUPRA Leon eTSI 150 KM to nie tylko nowy układ napędowy z technologią Mild-Hybrid 48 V. Teraz, z myślą o kierowcach, wyposażenie standardowe stało się jeszcze bogatsze.

Leon z układem Mild-Hybridne jako opcja

Samochody CUPRA Leon to szeroka gama układów napędowych, w tym trzy warianty silnika elektrycznego dla jeszcze większej wydajności. Dostępne są silniki benzynowe (TSI), dwa silniki hybrydowe typu plug-in, a teraz także silnik z technologią Mild-Hybrid (eTSI). Wszystkie wersje wyposażono w automatyczną skrzynię DSG. Co więcej, wersja eTSI modelu CUPRA Leon posiada trzy tryby jazdy (Comfort, Sport oraz Individual), dzięki którym kierowca może dokładnie dostosować pojazd do swoich wymagań. Wersje te są całkowicie kompatybilne z trybem Mild-Hybrid, pozwalają osiągnąć większą wydajność w trybie Comfort oraz przyczyniają się do najlepszych osiągów silnika benzynowego w trybie Sport.

CUPRA Leon to jeden z najbardziej pożądanych modeli przez miłośników czterech kółek i samochodów sportowych. Dzięki naszej nowej ofercie jest on dostępny dla szerszego grona klientów samochodów kompaktowych do 150 KM – mówi Victor Sarasola, dyrektor ds. sprzedaży w CUPRA Hiszpania.

CUPRA Leon 1.5 eTSI wykorzystuje moc 150 KM (110 kW), osiągając maksymalny moment obrotowy 250 Nm między 1500-3500 obr./min. Samochód przyspiesza od zera do 100 km/h w 8,7 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 214 km/h.

Jeszcze większa precyzja prowadzenia

CUPRA Leon wyposażona jest standardowo w system wspomagania jazdy zapewniający najwyższą zwrotność auta nawet na najbardziej wymagających trasach oraz zawieszenie adaptacyjne (DCC), które odpowiada za zmianę ustawienia sztywności amortyzatorów i dostosowuje je aż na 15 różnych poziomach. Kierowca może zmieniać sposób prowadzenia CUPRY Leona 1.5 eTSI 150 KM zgodnie ze swoimi upodobaniami dzięki dostępnym trybom: Comfort, Sport i Individual (wersje VZ posiadają także tryb CUPRA). Ponadto wersja eTSI ze 150 KM posiada napęd na przednie koła i jest wyposażona w standardzie w system XDS z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, dzięki czemu zwiększona jest przyczepność tego sportowego kompaktu.

Bogate wyposażenie standardowe nowej wersji Leona

Z myślą o kierowcach, standardowa wersja sportowa została wyposażona m.in. w asystenta świateł drogowych High Beam Assist i kierunkowskazy typu Full LED, dyfuzor zderzaka tylnego w kolorze karoserii z elementami układu wydechowego w kolorze Dark Aluminium i 18-calowymi czarno-srebrnymi felgami aluminiowymi Machined Sport Black & Silver. Ponadto do dyspozycji jest ekran multimedialny o przekątnej 25 cm (10″) – opcjonalnie 30 cm (12″) – oraz wiele systemów wspomagania jazdy, takich jak system kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania i funkcją ochrony pieszych i rowerzystów, asystent zmiany pasa ruchu Lane Assist czy asystent świateł (krótkich i długich).

W ramach wyposażenia dodatkowego dostępne są światła Matrix LED (użyte po raz pierwszy w CUPRZE Formentor), dzięki którym możliwa jest nocna jazda bez wyłączania długich świateł  i oślepiania innych użytkowników ruchu. Dostępne są także inne pakiety (m.in. Pakiet Comfort+ i Design Pack), które podnoszą poziom komfortu, bezpieczeństwa i łączności.

CUPRA Leon 1.5 eTSI 150 KM (110 kW) DSG może być wyposażona także w dodatkowe elementy poprawiające komfort jazdy, jak na przykład zawieszenie adaptacyjne (DCC), które pozwala zmienić twardość amortyzatorów w 15-stopniowym zakresie, oraz możliwość ustawienia profilu jazdy za pomocą funkcji CUPRA Drive Profile.

Samochód można zamówić w wariancie z karoserią w kolorach Magnetic Grey lub Petrol Blue, a fotele kubełkowe dostępne są ze skórzaną tapicerką w kolorze czarnym, elektryczną regulacją i zapamiętywaniem ustawień fotela kierowcy. Istnieje także możliwość uzupełnienia wyposażenia systemem BeatsAudioTM, elektrycznie otwieranym dachem panoramicznym, felgami w kolorze miedzianym lub spojlerem tylnym w kolorze czarnym.

Łączność i bezpieczeństwo

Nowy CUPRA Leon eTSI 150 KM DSG wyposażony jest w technologie, które sprawiają, że codzienne  korzystanie z niego stanie jest jeszcze łatwiejsze i bezpieczniejsze.

System CUPRA Connect, obecny w wersji standardowej, zapewnia dostęp do usług online bezpośrednio z poziomu samochodu dzięki zintegrowanej karcie SIM. Poprzez aplikację CUPRA Connect kierowca może sprawdzić dane dotyczące jazdy, miejsc, w których samochód był zaparkowany, stanu samego auta, a także konfigurować ostrzeżenia o prędkości i dostępie do różnych funkcji. Zintegrowana karta SIM to także większe bezpieczeństwo pojazdu dzięki usłudze eCall. W razie wypadku samochód może sam lub przy interwencji użytkownika zawiadomić służby bezpieczeństwa.

Najważniejsze systemy bezpieczeństwa w CUPRA Leon to m.in. predykcyjny tempomat (ACC), asystent podróży, system monitorowania martwego pola Side Assist, asystent wyjazdu z miejsca parkingowego Exit Assist oraz asystent bezpieczeństwa (Emergency Assist), który w przypadku braku reakcji kierowcy może zacząć wyhamowywać samochód, a jeśli i to nie pomoże, zatrzymać go całkowicie i włączyć światła awaryjne. Po zatrzymaniu CUPRA Leon może bezpośrednio powiadomić służby bezpieczeństwa, korzystając z systemu eCall.

Dane dotyczące szczegółowych specyfikacji technicznych oraz cenniki dostępne są pod tym linkiem.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.  

W 2021 roku CUPRA utrzymała trend wzrostowy i napędzana sukcesem Formentora potroiła swoją sprzedaż, uzyskując poziom niemal 80 000 egzemplarzy. 

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5. 

W 2024 roku premierę będzie miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan oraz pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Rok później na motoryzacyjnym rynku pojawi się najbardziej radykalna interpretacja miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowana koncepcją CUPRA UrbanRebel.

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.

Trochę ciekawostek

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Ferie zimowe 2023 – będzie większy ruch i więcej kontroli policji