Czy Polacy znają się na motoryzacji?

Blisko 80% badanych Polaków twierdzi, że motoryzacja to ich hobby, a najczęstszym tego przejawem jest oglądanie motoryzacyjnych programów telewizyjnych. Takie wnioski płyną z najnowszego badania zrealizowanego przez sieć warsztatów samochodowych Q Service Castrol we współpracy z agencją badawczą SW Research. Celem badania było m.in. sprawdzenie jak Polacy oceniają siebie pod względem znajomości branży samochodowej.

Większość ankietowanych biorących udział w badaniu oceniła poziom swojego zainteresowania motoryzacją w stopniu wysokim. W skali 0-5, poziom 3 wskazało 33% osób, 4 – 32%, a 14% badanych stwierdziło, że są fanami motoryzacji i dało maksymalną ocenę w dostępnej skali, czyli 5. Osoby, które oceniły swoje zainteresowanie na poziomie najwyższym (czyli 4 i 5) przeważnie wskazują, że odczuwają duże zrozumienie ze strony rodziny i najbliższych dla ich pasji. W ten sposób odpowiedziało 48% badanych ze wskazanej grupy.

Wśród głównych przejawów zainteresowania motoryzacją ponad 2/3 ankietowanych wymienia oglądanie programów telewizyjnych o tematyce związanej z samochodami (62% badanych). 61% respondentów wskazało, że przegląda ogłoszenia dotyczące samochodów. Jednym z popularniejszych źródeł zainteresowania motoryzacją jest również oglądanie filmów o samochodach na YouTube. Taką formę wskazała prawie połowa badanych Polaków (45%). Niemal tyle samo ankietowanych chętnie czyta artykuły o samochodach na portalach i blogach motoryzacyjnych (44%).

Kobiecy vs. męski punkt widzenia

Mężczyźni i kobiety w różny sposób traktują hobby związane z samochodami. Obie płcie podchodzą do tego z zupełnie innej perspektywy. Panowie najczęściej przeglądają informacje na temat różnych modeli oraz czytają o motoryzacji w internecie. Na czynności związane z motoryzacyjną pasją poświęcają czas zarówno w domu jak i w pracy. Z kolei kobiety skupiają się na bardziej praktycznym wymiarze – poszukują informacji na temat samochodu, który posiadają.

Ankietowani, zarówno kobiety jak i mężczyźni, ocenili siebie i swój poziom znajomości branży motoryzacyjnej niemal tak samo.

Kobiety oceniały raczej swoją wiedzę na podstawie auta, które użytkują. Wśród aspektów, które wymieniły w badaniu były m.in. znajomość podstawowych części samochodu i ich umiejscowienia w pojeździe. Mężczyźni podeszli do zagadnienia szerzej, dodając np. znajomość innych modeli samochodów, zainteresowanie nowinkami kosmetycznymi do aut czy też zabytkowymi pojazdami. Wśród Polek zainteresowanie samochodami wzrasta, gdy planują zakup nowego auta. Kobiety zwracają uwagę przede wszystkim na wygląd samochodu, który będzie stanowił odzwierciedlenie ich osobowości przy np. wyborze sportowego modelu.

– Pomimo różnic jakie można zauważyć w podejściu do motoryzacyjnego hobby wśród kobiet i mężczyzn, cieszy ogólny poziom zainteresowania tą dziedziną. Jednym z najważniejszych wniosków, jaki wyłania się z badania jest ogólne podejście do tematu motoryzacji. Zależy ono w dużej mierze od postrzegania zagadnienia przez daną osobę, jak i sytuacji życiowej, w jakiej w danym momencie się znajduje. Inaczej samochód traktują osoby będące w stałych związkach, a z czym innym motoryzacja będzie się wiązać dla singli. Dla ludzi w związkach stanowi on narzędzie, które ma się wpasować w filozofię ich życia. Natomiast dla singli jest instrumentem wykorzystywanym w życiu codziennym, np. pracy – podsumowuje Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol.

Badanie zostało zrealizowane na próbie 614 osób kobiet i mężczyzn, wśród użytkowników lub właścicieli samochodów w wieku 25-60 lat. 

Trochę ciekawostek

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Polisy komunikacyjne – ceny OC pod prąd inflacji. Jednak AC na Dolnym Śląsku jedno z najdroższych w kraju
Next post Polacy rejestrują coraz mniej pojazdów. Nawet firmy są na minusie. Widać spowolnienie w gospodarce