Gdzie nauczyć się naprawiać samochody?

Wielu laikom bardzo często wydaje się, że praca mechanika samochodowego polega tylko i wyłącznie na operowaniu młotkiem oraz zestawem kluczy. Tymczasem fachowa naprawa samochodu niejednokrotnie wymaga posiadania odpowiednich umiejętności, logicznego myślenia oraz posiadania rozległej wiedzy z zakresu mechaniki samochodowej. Gdzie zatem można nauczyć się naprawiać samochody?

Elekromechanik samochodowy – zawód z przyszłością

Z roku na rok na polskich drogach zwiększa się ilość pojazdów samochodowych. Można więc bez cienia wątpliwości stwierdzić, że mechanik samochodowy to przyszłościowy oraz bardzo opłacalny zawód.

We współczesnych czasach, kiedy to nowoczesne pojazdy samochodowe są wyposażone w skomplikowaną elektronikę doświadczony mechanik samochodowy, posiadający rozległą wiedzę w tym zakresie jest bardzo ceniony.

Praca elektromechanika polega na sprawdzaniu w samochodzie oraz usuwaniu różnorodnych usterek elektronicznych. Ponadto każda osoba pracująca w tym zawodzie potrafi bez problemu dokonać różnorodnych napraw elektrycznych oraz napraw niedziałających sterowników.

Do zdiagnozowania oraz usunięcia poszczególnych usterek często potrzebne jest kilkuletnie doświadczenie oraz posiadanie rozległej wiedzy w dziedzinie elektromechaniki.

Gdzie zdobyć wykształcenie w zawodzie mechanika samochodowego?

Mechaniki samochodowy to specjalista, który zajmuje się naprawą aut, zarówno dostawczych jak i osobowych. Dobry fachowiec potrafi dokonywać wszystkich niezbędnych regulacji w każdym pojeździe samochodowym, skontrolować stan techniczny oraz stopień zużycia poszczególnych podzespołów i układów. Ponadto potrafi on szybko i skutecznie usunąć każdą usterkę samochodową.

Aby zostać w przyszłości dobrym oraz cenionym mechanikiem samochodowym trzeba ukończyć szkołę w tym kierunku.
Każdy mechanik samochodowy powinien co najmniej legitymować się ukończoną szkołą zawodową o profilu samochodowym. Niemniej w dzisiejszych czasach, aby zdobyć bardziej rozległą wiedzę dobrze jest ukończyć technikum samochodowe. Osoby z wykształceniem średnim są bowiem o wiele chętniej zatrudnianie w poszczególnych warsztatach samochodowych. Wykonując ten zawód trzeba nieustannie się doszkalać, bowiem zapewnia to na bieżące zapoznawanie się z nowymi modelami oraz technologiami.

Narzędzia niezbędne dla mechanika

Każdy mechanik powinien bowiem nieustannie poszerzać swoją dotychczasową wiedzę. Powinien od dobrze zapoznać się ze wszystkimi narzędziami niezbędnymi do poszczególnych napraw samochodu.

Oprócz rozmiarów podstawowych kluczy powinien on umieć posługiwać się kluczami do rur, śrubokrętami płaskimi i gwiaździstymi, młotkami metalowymi i gumowymi, różnorodnymi szczypcami, zaciskami ciśnieniowymi oraz kluczami dynamometrycznymi mierzącymi w stopach oraz calach. Ponadto powinien on umieć obsługiwać sprężarkę powietrza, klucze udarowe oraz podnośniki podłogowe.

Jak zostać cenionym fachowcem?

We współczesnym czasie, w dobie prężnego rozwoju technologicznego nie wystarczy ukończyć szkoły o profilu mechanik samochodowy, aby zostać cenionym na rynku fachowcem. Każdy mechanik powinien bowiem nieustannie się doszkalać. W tym celu powinien brać udział w szkoleniach oraz kursach oraz powinien zaopatrzyć się w niezbędne podręczniki.
Każdy początkujący mechanik, aby zostać w przyszłości dobrym i cenionym fachowcem powinien po ukończeniu szkoły zatrudnić się w renomowanym warsztacie samochodowym. Praca taka bowiem pozwoli mu na zdobycie cennego doświadczenia. Dzięki temu można bowiem nauczyć się cennych technik oraz sztuczek, które to znacznie ułatwiają pracę.

Dla początkującego mechanika doskonałym pomysłem z pewnością okaże się także subskrybowanie komercyjnych publikacji oraz czytanie czasopism o tematyce samochodowej.

Duże zaangażowanie pozwala zapoznać się z poszczególnymi podobieństwami oraz różnicami pomiędzy poszczególnymi markami i modelami pojazdów oraz na bycie doświadczonym fachowcem.

Szczególnie polecamy

Autoservice Grabowiecki to wyjątkowy warsztat samochodowy dla klientów z Warszawy i okolic. Poniżej wybrane opinie z Google:

Super warsztat obsługa bardzo przyjazna dla klientów, wysoko kultura osobista pracownikow warsztatu. Polecam i skorzystam napewno jeszcze nie raz.

Bardzo profesjonalna obsługa, wszystko zgodnie z czasem i umową. Pan, który realizował zlecenie dynamicznej wymiany oleju w Audi A4 bardzo miły i uprzejmy, odpowiada profesjonalnie na pytania. Nie mogę dopatrzeć się żadnych minusów. Bardzo polecam.

Polecam warsztat. Dynamiczna wymiana oleju, filtru, uszczelki w skrzyni rav4 IV 2,5 benzyna, oleje do dyfrów. Obejrzałem skrzynię, miskę olejową, cały proces wymiany. Ceny przystępne.

Bardzo fachowa obsługa, jeszcze nigdzie w serwisie nie zostałem tak dobrze poinformowany co zostało zrobione i dlaczego. Najważniejsze jest dla mnie to poczucie pewności, że zapłaciłem za to co faktycznie zostało zrobione. Ceny również są bardzo przyzwoite na tle Warszawki. Odwiedzę ponownie, mam nadzieje że już nowym autem.

Warsztat samochodowy Autoservice oferuje m.in:

 

 

 

Trochę ciekawostek

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post Co w samochodzie można naprawić samemu?
Next post Jak wybrać dobry warsztat samochodowy?