Mniejszy ruch na drogach, bo… Polacy oglądali mecz?

Wystartował mundial w Katarze, który wzbudza niemało emocji od momentu samego otwarcia, głównie za sprawą wielu kontrowersji. We wtorek to jednak nie one interesowały Polaków, najważniejszy był pierwszy mecz Polski z Meksykiem, który rozpoczął się o godzinie 17. Jak wielu rodaków kibicowało naszej reprezentacji? Twórcy Yanosika sprawdzili ruch na drogach w tym czasie!

Na ten mecz czekało wielu kibiców!

Pierwszy mecz polskiej reprezentacji miał miejsce we wtorek 22 listopada o godzinie 17. Biało-czerwoni zmierzyli się z Meksykiem, remisując wynikiem 0:0.

Piłkarskie mistrzostwa świata jeszcze się dobrze nie rozkręciły, a dane twórców Yanosika już potwierdzają, że w naszym kraju jest naprawdę wielu kibiców, którzy śledzą mecze polskiej reprezentacji.

Porównaliśmy liczbę unikatowych użytkowników aplikacji Yanosik w poszczególnych godzinach w dniu 22 listopada i porównaliśmy ją z wtorkiem tydzień wcześniej – 15 listopada. Okazuje się, że aktywność kierowców od godziny 17:00 znacząco spadła. Taka sytuacja utrzymała się do godziny 20:00 – tłumaczy Patryk Treumann, Yanosik 

Zgodnie z danymi twórców Yanosika, spadek liczby aktywnych użytkowników aplikacji zaczął być widoczny już od godziny 16, ale punkt kulminacyjny osiągnął w czasie od godziny 18 do 19, czyli w drugiej połowie meczu polskiej reprezentacji.

A jak było na mundialu w 2018 roku?

Eksperci z Yanosika sprawdzili również dane z 2018 roku, w którym odbyły się również piłkarskie mistrzostwa świata. W tamtym roku pierwszy mecz polskiej reprezentacji odbył się 19 czerwca, również o godzinie 17.

Sprawdziliśmy dane z 19 czerwca 2018 roku, w którym polska reprezentacja grała pierwszy mecz z Senegalem w Moskwie i porównaliśmy je do dnia roboczego tydzień wcześniej. W aplikacji odnotowaliśmy spadek aktywności użytkowników o 37% w godzinach od 17:00 do 19:00, czyli w czasie meczu. Zweryfikowaliśmy dodatkowo wybrane miasta pod względem największego spadku aktywności użytkowników naszej aplikacji i okazuje się, że polscy piłkarze mieli w tym czasie wielu kibiców z Olsztyna, w którym odnotowaliśmy najwyższy spadek aktywności użytkowników Yanosika – mówi Patryk Treumann, Yanosik

Twórcy aplikacji Yanosik odnotowali największe spadki aktywności użytkowników podczas meczu również w Szczecinie (-46%), Gorzowie Wielkopolskim (-46%), Opolu (-44%), Białymstoku (-44%), Toruniu (-43%), Bydgoszczy (-43%), Łodzi (-42%) i Katowicach (-42%).

W 2018 roku twórcy Yanosika odnotowali ponad czterdziestoprocentowe spadki aktywności użytkowników swojej aplikacji w czasie pierwszego meczu polskiej reprezentacji na mundialu w Rosji.

W tym roku, pierwszy mecz polskich piłkarzy spowodował spadek aktywności kierowców korzystających z Yanosika, na poziomie -25%. Czy dalsze spotkania na boisku naszej reprezentacji przyciągną więcej kibiców przed ekran? Emocje jeszcze nie opadły po remisie z Meksykiem…

Trochę ciekawostek

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Previous post CUPRA prezentuje odświeżone wersje Formentora i Ateki – Tribe Edition
Next post Dziwne zapachy z auta – jakie awarie zwiastują?